Pokles spotreby piva v Česku
Pre fanúšikov, ktorí sú hrdí na prvenstvo Česka
v konzumácii piva, to nie je dobrá správa.
Spotreba piva v minulom roku v porovnaní s rokom 2004 klesla
zhruba o percento, na 156,5 litra na jedného obyvateľa.
To predstavuje asi 313 pív na hlavu ročne.
Aj tak zostává Česko pivnou veľmocou. A to nielen z hľadiska vypitých pív na hlavu. Optimizmus posiluje rast produkcie, ktorá bola v minulom roku exportovaná za hranice. Export českého piva sa za päť rokov zvýšil takmer päťkrát na minuloročné tri milióny hektolitrov. S vývozom rastie aj výroba: v Čechách bolo minulý rok vyrobených 19 miliónov hektolitrov piva.
Na počte vypitých pív sa spoločne s Čechmi čím viac podieľajú turisti.
Minulý rok vypili asi pätinu skonzumovaných pív. Pokles spotreby
piva býva spravidla pripisovaný hlavne zmene životného štýlu tunajšej
populácie a taktiež so stúpajúcou spotrebou kvalitného vína.
„Více řídíme auta. Peníze, které vyděláme, spíše investujeme
do dovolené. Navíc se nemůžeme ve středu opít, protože ve čtvrtek ráno
jdeme do práce a nadřízený nás může kdykoli chytit na mobilu,“ hovorí
s určitou nadsádzkou Jan Veselý z Českého svazu pivovarů a sladoven.
Podľa štatistík sa najviac piva skonzumovalo v roku 1992,
bolo to takmer 167 litrov na hlavu.
Od tej doby krivka spotreby piva mierne klesá. Česi však o svoje
prvenstvo zatiaľ neprišli, na päty im šliape len Írsko s 139 litrami
na hlavu. Pokles spotreby piva je podľa Českého svazu pivovarů a sladoven
celoevrópským fenoménom. Obľubu piva ovplyvňujú aj iné faktory ako
spoločenské trendy. Ide hlavne o podporu, ktorú niektoré krajiny
poskytujú svojim pivovarom. A naopak: napríklad slovenské pivovarníctvo
vraj slovenská vláda citelne poškodila zvýšením spotrebnej dane.
Aj cez mierny pokles spotreby piva na tuzemskom trhu nemusia českí
pivovarníci trúchliť. Ich ekonomiku živí export, ktorý rok od roku
rastie. Napríklad vývoz na Slovensko vzrástol meziročne o päťnásť
percent. Najväčšej obľube sa však české pivo teší v Nemecku, kam plynie
39 percent celkového exportu.
Najväčším vývozcom je tradične Plzeňský Prazdroj, ktorý
sa na exporte v minulom roku podieľal 23 percentami. Druhý je pražský
Staropramen s 21 percentami a tretí Budějovický Budvar so 17 percentami.
Aj menším pivovarom sa darilo skôr vďaka vývozu. „Chystáme se ještě více
expandovat na Slovensko, jsme už také v Austrálii a ve Spojených státech,“
hovorí Zdeněk Mikulášek z pivovaru Bernard.
PodľaVeselého zo zväzu pivovarov sa vývozu piva darí hlavne od vstupu
Česka do Európskej únie. „Velmi nám to pomohlo, ale samozřejmě k dobré
pověsti piva přispívají i turisté. České pivo je prostě fenomén,“ chváli
sa Veselý.
Zdroj www.kamnapivo.sk